Zdjęcie autora
Autor: Agnieszka Konieczna

Cykl życia pracownika — czym jest i jakie są jego etapy?

0:00 / 00:00

Zrozumienie cyklu życia pracownika ma ogromne znacznie zarówno dla pracodawcy, jak i zatrudnionych. Czym jest cykl życia pracownika w organizacji i jakie są jego etapy? Przeczytaj artykuł, a wszystkiego się dowiesz!

Czym jest cykl życia pracownika?

Cykl życia pracownika to wszystkie etapy, przez jakie przechodzi zatrudniony od pierwszej styczności z firmą po rozwiązanie umowy o pracę. Poznanie i dokładne zrozumienie poszczególnych etapów pozwala na poprawę employer experience. Z kolei dbanie o doświadczenia pracowników przyczynia się do poprawy employer branding, czyli budowania wizerunku firmy jako pracodawcy z wyboru.

Jakie wyróżniamy etapy cyklu życia pracownika?

Specjaliści najczęściej wyróżniają 6 podstawowych etapów cyklu życia pracownika:

  1. Przyciąganie
  2. Rekrutacja
  3. Wdrażanie nowych pracowników (z ang. onboarding)
  4. Utrzymanie
  5. Rozwój i wzrost
  6. Rozwiązanie umowy (z ang. offboarding)

Przyciąganie

Cykl życia pracownika zaczyna się na długo przed zatrudnieniem. Początek ma miejsce w momencie zetknięcia się po raz pierwszy z marką. Niektórzy poznają firmę w trakcie przeglądania ofert pracy, inny znają firmę od wielu lat — np. są jej klientami, korzystają z jej produktów czy usług. Przyszły pracownik może przez lata wyrabiać sobie zdanie o firmie. Dlatego olbrzymie znaczenie ma tutaj employer branding. Jeśli odpowiednio zadbasz o wizerunek marki, ludzie sami będą chcieli u Ciebie pracować.

Najważniejszym punktem na tym etapie jest ogłoszenie o pracę. Powinno ono zawierać dokładny opis stanowiska, wymagania, zakres przyszłych obowiązków oraz to, co możesz zaoferować przyszłemu pracownikowi. Jeśli chcesz się wyróżnić na tle innych pracodawców, zastanów się, jakie atrakcyjne benefity dla pracowników możesz zaoferować.

Warto też dokładnie opisać, jak będzie przebiegał proces rekrutacji. Ile etapów jest planowane? Czy każdy kandydat może liczyć na informację zwrotną czy rekruter skontaktuje się tylko z wybranymi kandydatami? Dla kandydatów te informacje są bardzo ważne i mają wpływ na candidate experience.

Dowiedz się, jak napisać ogłoszenie o pracę, które przyciągnie najlepszych kandydatów.

Rekrutacja

Drugim etapem cyklu życia pracownika jest rekrutacja. Obejmuje ona cały proces — od momentu umieszczenia ogłoszenia o pracę po zatrudnienie wybranego kandydata. Dobrze jest mieć poukładany proces rekrutacji w firmie. Inaczej będzie on wyglądał w przypadku zatrudniania pracowników blue collar’owych, a inaczej w przypadku white collar’owych. Etapy rekrutacji obejmują najczęściej: wstępną selekcję CV, rozmowę rekrutera z kandydatem, zadanie rekrutacyjne lub przeprowadzenie testu umiejętności, rozmowę kandydata z przyszłym przełożonym oraz przedstawienie oferty i ewentualne negocjowanie warunków zatrudnienia.

Onboarding

Proces onboardingu, czyli wdrażania nowego pracownika w nowe miejsce pracy, jest kluczowym etapem cyklu życia pracownika. Od tego, jak go przeprowadzimy, w dużej mierze zależy samopoczucie nowo zatrudnionej osoby. Tobie, jako pracodawcy, powinno zależeć na tym, aby nowy pracownik dobrze czuł się w firmie. Dzięki temu utrzyma wysoką motywację do pracy i będzie z zaangażowaniem wykonywał swoje obowiązki.

Przedstawienie nowego pracownika w zespole, wskazanie mu miejsca pracy i omówienie obowiązków to absolutne minimum onboardingu. Warto podjąć działania, które wywołają pozytywne emocje u nowo zatrudnionego. Może to być spotkanie integracyjne z zespołem, welcome pack z firmowymi gadżetami oraz onboardingowa prezentacja zawierająca najważniejsze informacje o przedsiębiorstwie.

Coraz więcej firm decyduje się na przydzielenie nowo zatrudnionemu pracownikowi tzw. buddy. Jest to opiekun, osoba ze zespołu, która pomaga wdrożyć się nowej osobie. Nowy pracownik może ją o wszystko spytać i uzyskać wsparcie w pierwszym okresie zatrudnienia.

Utrzymanie

Po kilku tygodniach-miesiącach pracownik pracuje już samodzielnie, a z czasem staje się specjalistą w swojej dziedzinie. To przełomowy moment w całym cyklu życia pracownika. Jeśli pracodawca nie zadba o rozwój zatrudnionego, jego motywacja do pracy zacznie spadać. W najgorszym wypadku pracownika może dotknąć wypalenie zawodowe.

💡 Motywacja powinna wypływać z dwóch stron. Pracodawcy często dwoją się i troją, by przyciągnąć jak najlepszych kandydatów do pracy. Niestety, kiedy już zatrudnią wybraną osobę, nie podejmują wystarczających działań, by ją utrzymać. To może sprawić, że pracownik szybko pomyśli o zmianie pracy. Jeśli problem ten dotknie wielu osób, cykl życia pracownika w firmie będzie krótki. Częsta rotacja pracowników w firmie nie jest pożądanym zjawiskiem.

Dowiedz się, jak zatrzymać pracownika w firmie.

Rozwój i wzrost

Wiesz już, że etap utrzymania nie powinien trwać za długo. Jeśli chcesz, by pracownik był wysoce zmotywowany do pracy, powinien mieć cele, wyzwania i możliwość rozwoju. Dofinansowanie kursów, szkoleń, nauki języka obcego czy umożliwienie pracownikowi zdobycia nowych kwalifikacji zawodowych z pewnością pomoże utrzymać zapał do pracy.

Warto też pamiętać o work life balance. Jeśli praca jest bardzo wymagająca pod względem fizycznym lub psychicznym, pracownik może potrzebować dłuższego urlopu np. sabbatical. Dzięki temu zregeneruje siły i niczym nowo narodzony wróci do pracy.

Na rozwój i wzrost pracownika pozytywnie wpłynie też regularny feedback. Warto, aby liderzy odbywali z pracownikiem regularne spotkania. Podczas szczerej rozmowy pracownik może opowiedzieć o swoich oczekiwaniach i potrzebach. Dzięki temu pracodawca będzie wiedział, co zrobić, by zwiększyć zadowolenie zatrudnionego.

Offboarding

Offboarding jest ostatnim etapem cyklu życia pracownika. O końcu współpracy może zadecydować zarówno pracownik, jak i pracodawca.

Według badań Aberdeen Strategy&Research tylko 29% przedsiębiorstw wie, jak profesjonalnie przeprowadzić offboarding pracownika. Wiele firm uważa, że skoro współpraca dobiega końca, to nie trzeba już dbać o relację z zatrudnionym. Jest to duży błąd. Wrażenia pracownika na ostatnim etapie zatrudnienia są tak samo ważne jak na pierwszym etapie. O ile o candidate experience dużo się już mówi, offboarding experience nadal pozostaje w cieniu. Najwyższy czas to zmienić. Zamiast czekać na zmianę trendów, warto samemu je wyznaczać. Wprowadź offboarding experience w swojej firmie, a będziesz postrzegany jako nowoczesny i przyjazny pracodawca.

Proces offboardingu będzie różnił się w zależności od organizacji. Jednak w każdym przypadku warto mieć na względzie jego następujące elementy:

  • Kwestie formalne — przygotowanie wypowiedzenia, obiegówki itp.
  • Kwestie organizacyjno-relacyjne — poinformowanie wszystkich członków zespołu o odejściu pracownika oraz przeprowadzenie rozmowy offboardingowej.
  • Kwestie operacyjne — wyznaczenie następcy pracownika i przekazanie obowiązków
  • Kwestie sprzętowe — zdanie sprzętu, przepustek, kart parkingowych oraz dezaktywowanie maila i wszystkich innych dostępów.

Cykl życia pracownika — podsumowanie

W artykule szczegółowo omówiliśmy wszystkie 6 etapów cyklu życia pracownika: przyciąganie, rekrutację, onboarding, utrzymanie, rozwój oraz offboarding. Zatroszczenie się o każdy z nich pozytywnie wpłynie na candidate experience, co z kolei ma ogromne znaczenie w budowaniu pozytywnego employer experience. Nie pomijaj żadnego z nich. Dzięki temu Twoi pracownicy na każdym etapie zawodowym będą mieli pozytywne doświadczenia, a Ty będziesz postrzegany jako przyjazdy pracodawca.

Komentarze (0)

Dodaj komentarz

Ilość znaków: /200