Zdjęcie autora
Autor: Agnieszka Konieczna

Jak zatrzymać pracownika w firmie? 7 skutecznych sposobów

0:00 / 00:00

Jak zatrzymać pracownika w firmie?

Prywatna opieka zdrowotna, karta Multisport, elastyczne godziny pracy czy możliwość pracy hybrydowej to już niemal standard w każdej firmie. Jeśli chcesz być postrzegany jako naprawdę atrakcyjny pracodawca, pomyśl o ciekawszych benefitach. Rozmawiaj ze swoimi pracownikami i pytaj ich, jakie benefity pozapłacowe sprawiłyby im największą radość. Młodzi rodzice mogą być zainteresowani dofinansowaniem opieki nad dzieckiem, a pokolenie Z doceni większą ilość dni wolnych i wsparcie rozwoju osobistego.

Dowiedz się więcej o benefitach dla pracowników.

Redukcja obowiązków

Według raportu przeprowadzonego przez Human Power, firmę zajmującą się wellbeing’iem strategicznym w dużych organizacjach, aż 80% pracowników odczuwa zmęczenie zawodowe, a 70% jest przytłoczona pracą. Inny raport pokazuje, że niemal 60% pracowników wykonuje swoje obowiązki pod presją czasu, a 47% nie ma czasu na myślenie koncepcyjne i pracę kreatywną. To bezpośrednio przekłada się na wydajność pracowników, którzy nie są w stanie wykonywać swoich obowiązków na odpowiednim poziomie.

Zbyt duża ilość obowiązków często jest jednym z powodów do zmiany pracy. Dbaj o swoich pracowników i nie obciążaj ich zbyt dużą ilością obowiązków. Przepracowanie nie służy ani zdrowiu pracowników, ani Twojej firmie.

Ochrona przed wypaleniem zawodowym

Badania pokazują, że nawet 2/3 pracowników doświadcza objawów wypalenia zawodowego. To jedna z częstszych przyczyn zwolnień lekarskich i odejść z pracy. Jeśli chcesz zatrzymać w firmie pracownika, warto się zastanowić, jak nie dopuścić do wypalenia zawodowego. Możesz to zrobić na przynajmniej kilka sposobów. Poniżej przedstawiamy nasze propozycje:

  • Unikaj nadgodzin — odpowiednio planuj pracę zespołu i nie obciążaj pracowników zbyt wieloma obowiązkami. Jeśli zespół nie jest w stanie dowieść wszystkiego na czas, być może jest to sygnał do zatrudnienia nowej osoby. Jeśli jednak pracownik już musi zostać dłużej w pracy, odpowiednio mu to wynagrodź — zapłać za nadgodziny lub zaproponuj dodatkowy dzień wolny.
  • Zadbaj o wellbeing w firmie — dostęp do prywatnej opieki medycznej, konsultacji dietetycznych, psychologicznych czy fizjoterapeutycznych pozytywnie wpłynie na zdrowie fizyczne i psychiczne pracowników. Zdrowy znaczy zadowolony i bardziej wydajny pracownik.
  • Krótszy czas pracy i dłuższy urlop — krótszy dzień pracy w piątki, dodatkowe płatne dni urlopu dla pracowników z dłuższym stażem czy dni wolne z okazji urodzin i innych świąt mogą zmniejszyć ryzyko wypalenia zawodowego. Ciekawą opcją jest sabbatical, czyli kilkumiesięczny, a nawet roczny urlop w pracy. W zależności od firmy jest on w pełni lub częściowo płatny i umożliwia pracownikowi dłuższą przerwę w karierze zawodowej. Wolny czas może być wykorzystany na podróżowanie lub odpoczynek i poświęcenie się swoim pasjom. Sabbatical najczęściej przyznawany jest pracownikom z dłuższym (kilkuletnim) stażem pracy.

Głośne pochwały

Doceniaj swoich pracowników nawet za najmniejsze osiągnięcia. Regularne pochwały działają motywująco oraz sprawiają, że pracownik czuje się ważny i potrzebny firmie. Każdy chce być zauważony i doceniony. Dziękuj swoim pracownikom za dobrą pracę zarówno na spotkaniach 1:1, jak i na tych w większym gronie.

Wsparcie rozwoju zawodowego

Kto się nie rozwija, ten się cofa — to znane słowa Johanna Wolfganga von Goethego. Rozwój jest naturalną potrzebą człowieka. Dzięki temu czujemy się spełnieni i możemy coraz lepiej wykonywać swoje obowiązki. Zapewnij swoim pracownikom możliwość rozwoju zawodowego. Możesz to zrobić poprzez organizowanie regularnych szkoleń, udział w branżowych konferencjach czy dofinansowanie nauki języka obcego.
Coraz popularniejsze stają się też tzw. godziny pracy na własny rozwój. Pracownik 2-3 godziny tygodniowo ma do swojej dyspozycji. Tego czasu nie przeznacza na obowiązki zawodowe, tylko na podnoszenie swoich kwalifikacji i ogólny rozwój osobisty. Godziny na własny rozwój może przeznaczyć na czytanie branżowych artykułów, szkolenia online czy pracę kreatywną.

Pozytywna atmosfera w pracy

Nawet najlepsze zarobki i najatrakcyjniejsze benefity nic nie dadzą, jeśli w pracy będzie panowała negatywna atmosfera. Oczywiście konflikty i nieporozumienia zdarzają się w każdym środowisku, jednak najważniejsze jest to, aby sprawnie je rozwiązywać. Wszyscy gracie do jednej bramki. Zadbaj o pozytywną i wspierającą atmosferę.

Regularne rozmowy z przełożonym

Kluczem do zatrzymania pracownika w firmie jest pełne zrozumienie jego potrzeb i oczekiwań. Nie da się tego osiągnąć bez systematycznych rozmów. Każdy pracownik w firmie powinien mieć możliwość rozmowy ze swoim przełożonym. Spotkania 1:1 mogą odbywać się raz w tygodniu, raz w miesiącu lub raz na kwartał — ich częstotliwość zależy m.in. od rodzaju wykonywanej pracy. Są one doskonałą okazją do wymiany doświadczeń, spostrzeżeń i propozycji zmian.

Szanuj pracownika swego, bo możesz nie mieć żadnego

Dobrzy (i zadowoleni!) pracownicy są największą wartością Twojej firmy. Pamiętaj, aby dbać o nich na co dzień, a nie tylko okazjonalnie.

Komentarze (0)

Dodaj komentarz

Ilość znaków: /200