Zdjęcie autora
Autor: Agnieszka Konieczna

Umowa B2B a umowa o pracę  — wady, zalety, różnice

0:00 / 00:00

Umowa B2B (kontrakt) — co to jest?

Umowa B2B (z ang. business to business) to kontrakt zawarty pomiędzy dwoma firmami. Wielkość przedsiębiorstwa oraz status prawny nie mają tutaj znaczenia. Stronami w umowie B2B mogą być korporacje, małe i średnie firmy, jednoosobowe działalności gospodarcze, spółki akcyjne oraz spółki z ograniczoną odpowiedzialnością.

Zawierając kontrakt B2B, strony ustalają zasady współpracy. Jedna strona (zleceniobiorca) zobowiązuje się świadczyć określone usługi na rzecz drugiej strony (zleceniodawcy). Warto jak najdokładniej określić zakres obowiązków w umowie, aby w przyszłości uniknąć nieporozumień.

💡Umowę B2B regulują przepisy kodeksu cywilnego.

Czy B2B to umowa cywilnoprawna?

Tak, kontrakt B2B jest umową cywilno-prawną.

B2B wady i zalety

Umowa B2B zarówno z punktu widzenia pracownika, jak i pracodawcy ma wiele zalet. Daje możliwości, jakich nie ma przeważnie w przypadku umowy o pracę. Z drugiej strony kontrakt B2B nie jest regulowany kodeksem pracy, więc zatrudniony ma takich samych praw, jak pracownik na UoP.

Zalety umowy B2B z perspektywy pracownika

  • Wyższe wynagrodzenie — chociaż samozatrudniony sam opłaca składki ZUS i podatki, na ogół i tak zarabia więcej niż w przypadku umowy o pracę. Przedsiębiorca sam wybiera formę opodatkowania, a przez pierwsze lata prowadzenia działalności korzysta z preferencyjnych składek ZUS. Ponadto wiele wydatków związanych z prowadzeniem działalności (m.in. zakup sprzętu, rachunki, kursy, księgowość) może wrzucić w koszty firmy, co zmniejszy kwotę podatku dochodowego.
  • Elastyczne godziny pracy — zleceniodawcy nie interesuje gdzie i kiedy będzie wykonane zlecenie. Praca ma być po prostu wykonana w określonym terminie.
  • Możliwość pracy z dowolnego miejsca — kontrakt B2B znacznie częściej podpisują pracownicy „biurowi”, którzy do pracy potrzebują jedynie laptopa z dostępem do internetu. To stwarza wiele nowych możliwości. Można pracować z dowolnego miejsca na świecie, a nawet łączyć pracę z wakacjami tzw. workation.
  • Możliwość pracy dla kilku klientów jednocześnie — mając podpisany kontrakt B2B nic nie stoi na przeszkodzie, aby na podobnych zasadach pracować także dla innych klientów. Na umowie B2B nie pracuje się od-do, tylko wykonuje określone zadania.
  • Możliwość leasingu — prowadząc jednoosobową działalność można wziąć samochód a nawet sprzęt komputerowy w leasing i korzystać z nich nie tylko w celach zawodowych, ale również prywatnych. Część kosztów leasingu można wrzucać w koszty firmy i płacić niższe podatki.

Zalety umowy B2B z perspektywy pracodawcy

  • Oszczędności finansowe — a wśród nich m.in. możliwość odliczenia kosztów wynagrodzenia pracownika od przychodów, co zmniejsza podstawę opodatkowania; możliwość odliczenia podatku VAT; brak konieczności płacenia składek ZUS-owych i podatków.
  • Brak konieczności obsługi kadrowo-księgowej pracownika — te kwestie są po stronie pracownika (zleceniobiorcy).
  • Łatwość rozwiązania kontraktu B2B — w umowie B2B na ogół obowiązuje miesięczny okres wypowiedzenia.
  • Mniej „papierkowej” pracy — z pracownikiem B2B nie trzeba rozliczać nadgodzin, prowadzić ewidencji pracy zdalnej czy zapewniać odpowiednich warunków pracy.

Wady umowy B2B

  • Nie jest regulowana kodeksem pracy — kontrakt B2B to umowa o współpracę a nie stosunku pracy, zatem zatrudnionemu nie przysługują prawa wynikające z kodeksu pracy.
  • Samodzielna księgowość — pracownik sam musi zająć się wystawianiem faktur, pamiętać o terminowym opłacaniu podatków i składek ZUS. Oczywiście może skorzystać z usług księgowej, to jednak wiążę się z dodatkowymi miesięcznymi wydatkami (najczęściej rzędu kilkuset złotych).
  • Niższa emerytura w przyszłości — będąc samozatrudnionym płaci się niższe składki emerytalne niż w przypadku UoP na podobnych warunkach finansowych. To oznacza, że w przyszłości otrzymamy niższą emeryturę. Samozatrudniony może samodzielnie zwiększyć kwotę comiesięcznych składek emerytalnych, to jednak pomniejszy jego comiesięczne zarobki.
  • Brak urlopu macierzyńskiego/tacierzyńskiego — kontrakt B2B nie chroni kobiet w ciąży oraz rodziców na urlopie wychowawczym. Kiedy rodzic nie może świadczyć usług z powodu ciąży/urlopu, umowa B2B jest rozwiązywana.

Umowa B2B — coraz korzystniejsze rozwiązanie dla obu stron

Kontrakt B2B z perspektywy pracodawcy często jest korzystniejszą formą współpracy. Aby zachęcić kandydatów do podpisania tego typu umowy, pracodawcy oferują im coraz więcej benefitów pozapłacowych. I tak w ogłoszeniach o pracę często można znaleźć benefity dla pracowników B2B takie jak:

  • pełnopłatny 26-dniowy urlop;
  • płatne zwolnienie lekarskie np. w wymiarze 5, 10 czy 20 dni w roku — wtedy zleceniobiorca nie zgłasza chorobowego w ZUS-ie, tylko informuje o chorobie zleceniodawcę, który wypłaca mu określoną w kontrakcie kwotę;
  • dofinansowanie prywatnej opieki medycznej, ubezpieczenia na życie czy karty Multisport;
  • atrakcyjne zniżki na firmowe produkty/usługi;
  • zapewnienie sprzętu do pracy (telefonu, laptopa);
  • dofinansowanie szkoleń i kursów językowych.

Umowa o pracę (UoP) - co to jest?

Umowa o pracę to czynność prawna, w której obie strony — pracodawca i pracownik — zgodnie wyrażają wolę współpracy. Pracownik zobowiązuje się wykonywać określony rodzaj pracy pod kierownictwem pracodawcy w określonym przez niego miejscu i czasie. Pracodawca z kolei zobowiązany jest do wypłacania pracownikowi wynagrodzenia.

💡 Umowę o pracę regulują przepisy Kodeksu Pracy.

UoP wady i zalety

Zalety umowy o pracę

  • gwarancja minimalnego wynagrodzenia;
  • płatny urlop w wymiarze 20 lub 26 dni w roku (niewykorzystany urlop nie przepada, można go wykorzystać w kolejnych 3 latach;
  • płatne świadczenia społeczne (L4, urlop macierzyński, tacierzyński, rodzicielski, opieka nad dzieckiem);
  • świadczenia emerytalne + możliwość udziału w PPK (dodatkowego planu emerytalnego, które pokrywa pracodawca i państwo);
  • na ogół dłuższy okres wypowiedzenia (nawet 3-miesięczny);
  • kwestie księgowe po stronie pracodawcy;
  • znacznie łatwiejsze pozyskanie kredytu hipotecznego.

Wady umowy o pracę

  • zleceniobiorca bez zgody zleceniodawcy nie może powierzyć pracy inne firmie/osobie;
  • pracodawca ustala miejsce i czas wykonywania pracy.

Przejście z UoP na B2B — od jakiej kwoty opłaca się B2B?

Na to pytanie nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Każdy przypadek należy rozpatrywać indywidualnie (zarówno z perspektywy pracodawcy, jak i pracownika). Przejście z UoP na B2B na ogół jest najkorzystniejsze w przypadku, kiedy pracownik ma na umowie wysokie wynagrodzenie brutto — otrzymuje znacznie niższe wynagrodzenie (netto) a pracodawca ponosi wysokie koszty. W takim przypadku kontrakt B2B przyniesie korzyści obu stronom. Pracownik otrzyma znacznie wyższe wynagrodzenie netto a pracodawca poniesie niższe koszty. Oczywiście należy wziąć pod uwagę, że teraz odprowadzanie składek ZUS i podatki są po stronie pracownika — jednak przez pierwsze lata prowadzenie działalności obowiązują preferencyjne składki ZUS, co znacznie obniża koszty prowadzenia działalności.

Komentarze (0)

Dodaj komentarz

Ilość znaków: /200