Trend HR nr 1: wellbeing w nowej odsłonie
Ostatnie lata, w dużej mierze za sprawą pandemii SARS-CoV-2 sprawiły, że wellbeing, czyli dobrostan pracowników, jest jednym z kluczowych aspektów poruszanych w każdej firmie. Pracodawcom zależy na fizycznym i psychicznym zdrowiu wszystkich członków zespołu. Zdrowy i zadowolony pracownik jest bardziej wydajny i… rzadziej przebywa na L4. Z perspektywy pracodawcy jest to niezmiernie ważny aspekt. Szacuje się, że kilka dni zwolnienia lekarskiego pracownika zarabiającego najniższą średnią krajową kosztuje pracodawcę nawet kilka tysięcy złotych! Koszty te związane są głównie z nadgodzinami dla pozostałej kadry oraz koniecznością zatrudnienia pracowników tymczasowych.
Jak ważny jest wellbeing w firmie dosadnie pokazują amerykańskie statystyki. Według badań nieefektywność pracowników spowodowana pogorszonym samopoczuciem kosztuje amerykańskie firmy nawet 150 miliardów dolarów rocznie!
Jak zadbać o wellbeing pracowników w 2024 roku?
Owocowe czwartki, karta Multisport i prywatna opieka medyczna to zdecydowanie za mało. Elastyczne godziny i możliwość pracy hybrydowej to już też raczej standard w każdej firmie (przynajmniej jeśli chodzi o pracowników biurowych). Benefity pracownicze w 2024 roku powinny być jak najbardziej dopasowane do potrzeb pracownika. Każdy z nas jest inny i inaczej rozumie dobrostan. Część osób doceni krótszy dzień pracy w piątek i comiesięczne spotkania integracyjne z zespołem. Dla innych atrakcyjne będą bezpłatne konsultacje z dietetykiem lub psychologiem czy możliwość nauki angielskiego w godzinach pracy.
Najlepszym sposobem zadbania o wellbeing w firmie jest po prostu rozmowa. Pytaj, rozmawiaj, przeprowadzaj ankiety. Pracownicy na pewno docenią proaktywną postawę zespołu HR. Dzięki Twojemu zainteresowaniu poczują się ważni i zaopiekowani, a to już samo w sobie pozytywnie wpłynie na ich dobrostan.
Trend HR nr 2: różnorodność w miejscu pracy
Dostrzeganie różnorodności ma nie tylko znaczenie w kwestii wellbeingu i dobrania odpowiednich benefitów pracowniczych. Jest też ważne z perspektywy osób aktualnie zatrudnionych oraz potencjalnych kandydatów. Każdy z nas jest inny, ale każdy, bez wyjątku, chce być sobą i pragnie czuć się swobodnie w miejscu pracy. Otwartość pracodawców na różnorodność w firmie jest szczególnie ważna dla osób młodych z pokolenia Z. Chcą oni pracować w miejscu przyjaznym, pełnym tolerancji, akceptacji i wzajemnego wsparcia.
Warto komunikować swoją otwartość. Zastanów się, jak chcesz podejść do kwestii różnorodności w firmie. Możesz o tym mówić już na etapie rekrutacji. Możesz też manifestować swoje stanowisku przy okazji ważnych dat np. mów o wellbeingu w Twojej firmie w Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego (18 dnia października).
Jakie kwestie związane z różnorodnością warto poruszać?
- choroby psychiczne
- niepełnosprawność
- neuroróżnorodność
- LGBTQ+
Trend HR nr 3: wykorzystanie sztucznej inteligencji
Sztuczna inteligencja to obecnie jeden z najczęściej poruszanych tematów w środowisku pracy. Niemal wszystkie działy w firmie zastanawiają się, jak ją wykorzystać we własnej pracy. Dział HR może wykorzystać AI na najróżniejsze sposoby. Sztuczna inteligencja może wspierać HR-owców podczas rekrutacji pracowników, onboardingu czy w zarządzaniu zespołem. Wykorzystanie chatbotów i narzędzi opartych na AI przyspieszy działania administracyjne i pozwoli HR-owcom skupić się na kreatywnej i strategicznej pracy.
Przykłady zastosowania AI w HR: chatboty do kontaktu z pracownikami, wstępna selekcja CV, onboarding przeprowadzony przez AI.
Trend HR nr 4: dane, dane i jeszcze raz dane
Wszystkie decyzje i pomysły powinny opierać się na danych. Bo to liczby pokazują, czy i jak coś działa. Dzięki korzystaniu z zaawansowanych narzędzi analitycznych możliwe jest podejmowanie świadomych decyzji i działań przybliżających do osiągnięcia ustalonych celów. Dokładna analiza danych (również z wykorzystaniem AI) m.in. pozwala HR-owcom zaplanować procesy rekrutacyjne oraz mierzyć wydajność pracowników.
Trend HR nr 5: elastyczność
Nawet 65% dzisiejszych dzieci i młodzieży będzie pracować w zawodach, które jeszcze nie istnieją. Nie jest to futurystyczny trend — tak dzieje się od lat, tylko w XXI wieku te zmiany są znacznie szybsze. Już dziś oznacza to, że pracownicy muszą się nieustannie szkolić i rozwijać, bo mało kto może związać swoją karierę zawodową tylko z jednym stanowiskiem. To jest olbrzymie wyzwanie dla działów HR. Jak pokierować rozwojem pracowników? Jak dobrać szkolenia, kursy, aby podnieść kompetencje zespołu, aby odpowiedzieć zarówno na obecne, jak i przyszłe zawodowe wyzwania?