1. Kierunkowe wykształcenie
Nie ma konkretnych wymagań dotyczących ukończonego kierunku studiów. Jednak zdecydowana większość specjalistów HR ma ukończone studia związane z psychologią, biznesem lub zarządzaniem. Wiedza i umiejętności zdobyte na tych kierunkach ułatwiają start kariery zawodowej i bycie profesjonalnym rekruterem.
Kierunki studiów pomagające w karierze rekrutera:
- psychologia (ze specjalizacją psychologia pracy, organizacji lub biznesu),
- socjologia,
- komunikacja społeczna,
- zarządzanie zasobami ludzkimi,
- marketing.
💡 Rekruter powinien też mieć podstawową wiedzę z zakresu prawa pracy i być na bieżąco z trendami panującymi w branży HR.
2. Znajomość branży i firmy
Część rekruterów pracuje dla jednej firmy i przeprowadza rekrutacje tylko w jej strukturach. Inni stosują odmienne podejście — są rekruterami-freelancerami i prowadzą procesy rekrutacyjne dla różnych firm. Ci drudzy często specjalizują się w danej branży, np. rekrutując tylko pracowników IT. Oba podejścia mają swoje wady i zalety.
Pracując dla jednej firmy, rekruterowi łatwiej jest poznać jej specyfikę. Krótko mówiąc: zdecydowanie prościej przeprowadza się proces rekrutacyjny w miejscu, które się bardzo dobrze zna. Z drugiej strony, jeśli firma jest duża, a rekruter musi szukać pracowników do różnych działów (od pracowników fizycznych, przez specjalistów biurowych i IT, po managerów), rekruterowi może być ciężko dobrze poznać każdy z nich. A znajomość specyfiki danego stanowiska jest przecież bardzo ważna, aby zatrudnić odpowiednią osobę.
Z kolei pracując dla różnych firm, ale specjalizując się w danej grupie pracowników, rekruter może poznać ją od podszewki. Dzięki temu dokładnie wie, jakich cech i umiejętności szukać u kandydatów. Takie podejście znacznie ułatwia i przyspiesza proces rekrutacyjny. Z drugiej strony w każdym przypadku rekruter powinien uwzględnić też specyfikę firmy, do której szuka pracowników.
Jak widać, oba podejścia mają swoje wady i zalety. Bez względu na to, na jakich zasadach pracujesz, podstawowa znajomość branży i firmy, dla której prowadzisz rekrutację, jest niezbędna.
3. Komunikatywność
Praca rekrutera to przede wszystkim praca z ludźmi. Owszem, jest tu też dużo „papierkowej roboty”, ale w tej mogą Ci pomóc odpowiednie narzędzia. Ty przede wszystkim skupiasz się na komunikacji. Otwartość i łatwość nawiązywania kontaktów z ludźmi to cechy, bez których trudno będzie Ci być dobrym rekruterem. Komunikatywność to także umiejętność formułowania odpowiednich pytań oraz „przełamywania lodów”. Kandydaci są różni i czasami trzeba zachęcić ich do aktywnej rozmowy. Twoja otwarta i proaktywna postawa na pewno to ułatwi.
4. Umiejętność empatycznego słuchania
Każdy proces rekrutacyjny zaczyna się i kończy na słuchaniu. Najpierw rekruter musi wysłuchać wymagań pracodawcy, a następnie potrzeb kandydata. Umiejętność empatycznego słuchania pomaga w pełni zrozumieć oczekiwania obu stron. Dzięki temu rekruter może dokładnie dopasować ofertę pracy do kandydata i skuteczniej przeprowadzić cały proces rekrutacyjny.
5. Ciekawość
Z empatycznym słuchaniem nierozerwalnie wiąże się ciekawość. Rekruter powinien interesować się aktualnymi trendami w branży HR, poszerzać swoje horyzonty, kształcić się i rozwijać, aby być coraz lepszym specjalistą. Dobry rekruter potrafi w pełni zrozumieć zarówno potrzeby pracodawcy, jak i kandydata, a tylko dzięki temu może w pełni profesjonalnie przeprowadzić proces rekrutacyjny i zatrudnić odpowiednią osobę na odpowiednie stanowisko.
6. Candidate Experience
Candidate experience, czyli doświadczenie kandydata, odgrywa coraz większe znaczenie w procesie rekrutacji. Czym dokładnie jest candidate experience? Doświadczenie kandydata to potrzeby i wrażenia osób ubiegających się o pracę na każdym etapie rekrutacji — od zapoznania się z ofertą pracy po otrzymanie ostatecznej decyzji o zatrudnieniu. Dobry rekruter musi koncentrować się na candidate experience i podejmować działania, które polepszą doświadczenia użytkownika.
Jak jako rekruter możesz poprawić candidate experience?
- spraw, aby Twoje ogłoszenie było łatwe do znalezienia;
- w ofercie pracy jasno napisz, jak będzie wyglądał proces rekrutacyjny;
- w trakcie rozmowy rekrutacyjnej traktuj kandydata jako partnera, a nie jak petenta w urzędzie;
- bądź otwarty i komunikuj się z kandydatami — pytaj i również zachęcaj kandydatów do zadawania pytań;
- do każdego kandydata wracaj z feedbackiem i o to samo proś kandydatów — możesz poprosić ich o wypełnienie ankiety po zakończonej rekrutacji.
7. Umiejętności sprzedażowe
Dobry rekruter to także dobry sprzedawca. Jest to kolejna umiejętność, która przyda się zarówno w relacji rekruter-pracodawca, jak i rekruter-kandydat. Umiejętności sprzedażowe są szczególnie ważne dla rekruterów-freelancerów. W tym przypadku częściej będziesz musiał przekonywać pracodawców, dlaczego to właśnie z Twoich usług powinni skorzystać. Z kolei przeprowadzając procesy rekrutacyjne, będziesz musiał przekonywać kandydatów, dlaczego to właśnie na tym, a nie innym stanowisku warto pracować.
Obecnie na rynku jest bardzo wiele ofert pracy i kandydaci mogą dowolnie w nich przebierać. W niektórych branżach (np. w IT) zapotrzebowanie na pracowników jest ogromne, ale liczba wyspecjalizowanych kandydatów ograniczona. W takich sytuacjach rekruterzy muszą wręcz walczyć o dobrego pracownika. Aby go „kupić” przydadzą Ci się umiejętność z dziedziny marketingu i psychologii sprzedaży.
8. Profesjonalizm
Rekruter jest łącznikiem pomiędzy pracodawcą a kandydatami. To dzięki rekruterom proces szukania i zatrudniania pracowników przebiega łatwiej, szybciej i skuteczniej. Aby jednak tak się działo, rekruter musi wykazywać się pełnym profesjonalizmem. Jak ten profesjonalizm wygląda w praktyce? Przede wszystkim rekruter powinien umieć znaleźć dokładnie takich kandydatów, jakich szuka pracodawca. Umiejętność jak najlepszego dopasowania osoby do danego stanowiska/projektu to przejaw pełnego profesjonalizmu. Przy tym rekruter powinien mieć też na uwadze kandydatów — dane stanowisko powinno zapewniać rozwój przyszłemu pracownikowi, aby nie musiał on za kilka miesięcy zmieniać pracy.
9. Doskonała organizacja pracy
W pracy rekrutera dużo się dzieje. Przeważnie prowadzi on kilka procesów rekrutacyjnych na raz, a każdy z nich jest aktualnie na innym etapie — na jedno stanowisku prowadzisz aktywne rozmowy, a na inne dopiero selekcjonujesz CV. Wymaga to od Ciebie wręcz doskonałej organizacji pracy. Musisz wiedzieć, jak ustalać priorytety. W gorących okresach rekrutacyjnych przyda się też umiejętność pracy pod presją czasu oraz radzenia sobie ze stresem.
10. Znajomość języka angielskiego lub innego języka obcego
Coraz więcej firm działa w środowisku międzynarodowym. Dlatego w wielu branżach znajomość języka obcego przynajmniej na podstawowym poziomie jest wymagana. Jako rekruter często będziesz musiał sprawdzić umiejętności językowe kandydata. Im ty lepiej będziesz posługiwać się obcym językiem, tym będziesz czuł się swobodniej, przeprowadzając rozmowę rekrutacyjną. Dzięki temu też profesjonalniej przeprowadzisz rekrutację na stanowiska wymagające znajomości języka obcego.
Z którymi cechami skutecznego rekrutera się identyfikujesz?