Romans w pracy — prawo a nieformalne związki
W Polsce romans w pracy nie jest formalnie zakazany. Nie ma żadnych przepisów, które zabraniałyby nawiązywania intymnych relacji. Oznacza to, że romans nie może być podstawą do zwolnienia pracownika. Jednak zażyła relacja może wpływać na innych współpracowników oraz na jakość pracy. Romans w pracy wiążę się z konsekwencjami, które mogą być źródłem wielu problemów, a nawet podstawą do zwolnienia.
Etapy romansu w pracy — jak to się zaczyna?
Romans w pracy może zacząć się niespodziewanie lub rozwinąć dopiero po latach. U niektórych chęć nawiązania intymnej relacji pojawia się już po pierwszym spotkaniu. Inni dopiero po długim czasie zaczynają patrzeć na kolegę/koleżankę z pracy z innej perspektywy.
W obu przypadkach romans najczęściej zaczyna się tak samo — ukradkowe spojrzenia, uśmiechy, niewinny flirt, czułe gesty. Pracownicy coraz więcej czasu spędzają ze sobą. Razem wychodzą na papierosa, lunch i chętnie biorą udział we wspólnych projektach. Pierwsi zgłaszają się do służbowego wyjazdu, a nadgodziny nie stanowią dla nich problemu. Razem spóźniają się do pracy i w tym samym okresie planują urlop.
Z czasem koledzy i koleżanki z pracy zaczynają widzieć, że coś jest na rzeczy. Para powinna jednak zachować się profesjonalnie i nie manifestować ze swoimi uczuciami — nawet jeśli współpracownicy oficjalnie wiedzą o ich intymnej relacji.
Ile średnio trwa romans w pracy?
Romans w pracy często jest związkiem krótkotrwałym i intensywnym. Towarzyszą mu silne emocje, szczególnie jeśli przynajmniej jedna ze stron ma już partnera. Wtedy oprócz podekscytowania pojawiają się obawy i dylematy moralne — co się stanie, jeśli romans się wyda? Co pomyślą o mnie współpracownicy? Może powinnam/powinienem zakończyć związek?
Oczywiście zdarza się też, że romans w pracy przeobraża się w coś poważniejszego i para tworzy stały związek. W każdym przypadku warto jednak oddzielić życie uczuciowe od pracy. Dzięki temu wszyscy będą się czuć komfortowo.
Jak zakończyć romans w pracy?
Zakończenie romansu w pracy tak, aby nie ucierpiała żadna ze stron, a także by jego skutków nie odczuli inni współpracownicy, może okazać się trudne. Dużo zależy od okoliczności rozstania oraz od relacji zawodowej, jaka łączy zainteresowanych.
Jeśli obie strony wspólnie podjęły decyzję o zakończeniu związku, to jest szansa na utrzymanie przyjacielskich stosunków w pracy. Z kolei jeśli jedna strona kończy relację, a druga nie może się z tym pogodzić, dalsza współpraca może okazać się niemożliwa.
Podobnie będzie w sytuacji, gdy romans nawiązał się pomiędzy przełożonym a podwładnym np. szefem i pracownicą. W takim przypadku dla wielu osób dalsza współpraca jest niemożliwa. Niekiedy pracownik zmuszony jest do zmiany działu w firmie, a nawet odejścia z pracy.
Konsekwencje romansu w pracy
Z prawnego punktu widzenia romans w pracy nie może być powodem do zwolnienia. Jednak intymna relacja pomiędzy pracownikami może nieść za sobą konsekwencje, które wpływają na jakość ich pracy, a także prawidłowe funkcjonowanie przedsiębiorstwa.
Oto najczęstsze konsekwencje romansu w pracy:
- spadek koncentracji przekładający się na mniejszą efektywność i gorsze wyniki;
- pogorszenie relacji z innymi współpracownikami — romans w pracy często jest tematem do plotek;
- poczucie dyskomfortu w zespole — jeśli para manifestuje swoje uczucia, pozostali współpracownicy mogą czuć się nieswojo;
- większe ryzyko nadużyć np. zawieranie podejrzanych układów, odrywanie uwagi od pracy, seks w miejscu pracy;
- brak obiektywizmu (np. faworyzacja) — szczególnie jeśli intymna relacja zachodzi pomiędzy liderem a pracownikiem;
- kwestionowanie profesjonalizmu — romansujący pracownicy mogą być traktowani mniej poważnie;
- oskarżenie o molestowanie seksualne lub mobbing — jeśli jedna strona zakończy romans, druga może poczuć się dotknięta i chcieć zemścić się na byłym partnerze;
- pogorszenie relacji z rodziną i przyjaciółmi — jeśli w romans wdała się osoba pozostająca w stałym związku, jej relacje z najbliższymi mogą ulec pogorszeniu, w konsekwencji prowadząc nawet do rozpadu rodziny.
Podejrzewasz romans w swoim zespole i nie wiesz, jak się zachować? Zażyła relacja współpracowników zakłóca pracę przedsiębiorstwa? Nie wiesz, co robić? Po pierwsze: zachowaj spokój! Intymne relacje pracowników są ich prywatną sprawą, pod warunkiem że nie wpływają na dotychczasowe funkcjonowanie przedsiębiorstwa. Jeśli widzisz, że romans w pracy narusza zasady współżycia społecznego, pogarsza atmosferę w zespole czy wpływa na wizerunek firmy, masz prawo interweniować — zacznij od szczerej rozmowy!